Paperboys network
In 1899 werden de straten van Rotterdam gevuld met stemmen van de paperboys. Kranten waren destijds de enige soorten media in de stad. De paperboys verkochten de kranten a penny a paper en waren altijd op straat. Ze kenden de stad daardoor op hun duimpje. Alle mysteries, alle huizen, alle wijken. The paperboys wisten precies waar ze bij wie moesten zijn. Creatief als deze jongens waren werden hun diensten uitgebreid.
Naast de verkoop van de kranten, hadden ze een breed netwerk waardoor ze van alles konden regelen. Dat begon klein met extra services als schoenen poetsen, boodschappen bezorgen of auto wassen. Maar al snel was het mogelijk kaartjes voor sportwedstrijden te regelen via hen. Als alle wedstrijden waren uitverkocht wisten the paperboys, de jongens die inmiddels iedereen wilden kennen, nog kaartjes te regelen. Restaurant vol? The paperboys regelen toch nog de mooiste tafel. Door snel te schakelen in hun netwerk konden ze via ‘de straat’ van alles regelen. Ze wisten als geen ander wat er aan de gang was, doordat ze het nieuws altijd als eerste hoorde en iedereen kenden. Onderhield je je netwerk goed en leverde je wat je beloofd had, dan kwamen de klanten terug. Als klant kon je altijd van op aan dat het geregeld was en je kwaliteit kreeg die bij je paste. Zo waren deze kleine jongens ondernemers, kleine entrepreneurs en verzorgen zij inmiddels bedrijfsuitjes die een onuitwisbare herinnering achterlaten.
We schakelen snel in een uitgebreid Rotterdams netwerk.